Pre-trained Model Sentiment Analysis of Tunisian Telecommunications Operators’ Comments on Social Media
DOI:
https://doi.org/10.13053/cys-29-3-5918Palabras clave:
Sentiment analysis, social media, telecom operators, tunisian dialectResumen
Sentiment analysis (SA) has emerged as a crucial computational method for extracting subjective information from text, facilitating organizations to transform unstructured opinions through actionable insights that drive strategic decision-making across domains covering from business intelligence to public policy formation [46]. Pre-training models for SA have gained significant attention for improving opinion extraction from text. In recent years, social media has become a crucial platform for customer engagement, with SA playing a key role in maintaining client loyalty. Extracting sentiments from comments and reviews is particularly challenging for under-resourced languages like the Tunisian Dialect (TD), which is written in both Arabizi and Arabic scripts. Despite advancements in SA, processing TD remains complex. In this study, BERT and CNN-Bidirectional LSTM models are employed to perform SA on unstructured data collected from Facebook. The dataset, TUNisian TElecom Sentiment Analysis (TUNTESA), consists of 27,080 Arabizi and 17,816 Arabic comments sourced from official telecommunications operators’ Facebook pages. The comments are labeled as positive, negative, or neutral. The results demonstrate high accuracy (Acc), with the BERT Arabic model achieving 0.99 and the BERT Arabizi model reaching 0.94-outperforming existing studies. These findings highlight the practical applications of SA for businesses leveraging social media interactions. By effectively analyzing sentiments, telecom operators can enhance customer satisfaction, manage relationships, and extract valuable feedback, ultimately maintaining a competitive edge.Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Transfiero exclusivamente a la revista “Computación y Sistemas”, editada por el Centro de Investigación en Computación (CIC), los Derechos de Autor del artículo antes mencionado, asimismo acepto que no serán transferidos a ninguna otra publicación, en cualquier formato, idioma, medio existente (incluyendo los electrónicos y multimedios) o por desarrollar.
Certifico que el artículo, no ha sido divulgado previamente o sometido simultáneamente a otra publicación y que no contiene materiales cuya publicación violaría los Derechos de Autor u otros derechos de propiedad de cualquier persona, empresa o institución. Certifico además que tengo autorización de la institución o empresa donde trabajo o estudio para publicar este Trabajo.
El autor, representante acepta la responsabilidad por la publicación del Trabajo en nombre de todos y cada uno de los autores.
Esta Transferencia está sujeta a las siguientes reservas:
- Los autores conservan todos los derechos de propiedad (tales como derechos de patente) de este Trabajo, con excepción de los derechos de publicación transferidos al CIC, mediante este documento.
- Los autores conservan el derecho de publicar el Trabajo total o parcialmente en cualquier libro del que ellos sean autores o editores y hacer uso personal de este trabajo en conferencias, cursos, páginas web personal, etc.