Exploring the Influence o Machine Learning in e-Commerce: A Systematic and Bibliometric Review
DOI:
https://doi.org/10.13053/cys-29-2-5749Palabras clave:
Machine learning, neural networks, natural language processing, artificial learning, e-commerce, systematic reviewResumen
The use of Machine Learning (ML) in e-commerce has revolutionized key processes such as service personalization, dynamic pricing optimization, and sales forecasting, generating a direct impact on both operational efficiency and user experience quality. The objective of this paper is to rigorously identify, analyze, and synthesize the findings of the most relevant studies related to the application of Machine Learning and its impact within the field of e-Commerce. A systematic review was conducted on 66 papers extracted from recognized academic databases—Springer, Scopus, IEEE Xplore, Web of Science, and EBSCOhost—covering the period from 2018 to 2024. The methodology adopted was based on Kitchenham’s (2009) guidelines, with detailed documentation of search equations, exclusion criteria, and quality assessment parameters to ensure the consistency, transparency, and reliability of the results obtained. The thematic analysis revealed that the categories "Intelligent Detection" and "Advanced Machine Learning" are particularly prominent in the scientific literature. Furthermore, it was observed that papers published in higher-quartile journals tend to offer conclusions with a greater degree of objectivity and methodological rigor. It is recommended to promote interdisciplinary studies that leverage the high frequency of co-authorship identified, thereby fostering stronger scientific collaboration networks. Likewise, the homogeneity observed in paper titles reveals consolidated thematic lines, opening opportunities to explore innovative approaches in the field of e-commerce and machine learning.Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Transfiero exclusivamente a la revista “Computación y Sistemas”, editada por el Centro de Investigación en Computación (CIC), los Derechos de Autor del artículo antes mencionado, asimismo acepto que no serán transferidos a ninguna otra publicación, en cualquier formato, idioma, medio existente (incluyendo los electrónicos y multimedios) o por desarrollar.
Certifico que el artículo, no ha sido divulgado previamente o sometido simultáneamente a otra publicación y que no contiene materiales cuya publicación violaría los Derechos de Autor u otros derechos de propiedad de cualquier persona, empresa o institución. Certifico además que tengo autorización de la institución o empresa donde trabajo o estudio para publicar este Trabajo.
El autor, representante acepta la responsabilidad por la publicación del Trabajo en nombre de todos y cada uno de los autores.
Esta Transferencia está sujeta a las siguientes reservas:
- Los autores conservan todos los derechos de propiedad (tales como derechos de patente) de este Trabajo, con excepción de los derechos de publicación transferidos al CIC, mediante este documento.
- Los autores conservan el derecho de publicar el Trabajo total o parcialmente en cualquier libro del que ellos sean autores o editores y hacer uso personal de este trabajo en conferencias, cursos, páginas web personal, etc.