Augmented Reality as a Tool for Cultural Learning in Educational Institutions in Peru
DOI:
https://doi.org/10.13053/cys-29-2-5739Palabras clave:
Augmented reality, vuforia, unity, learning, scrum, culturesResumen
Within the context of basic education, one of the persistent challenges is the low academic performance and limited student engagement in the Social Studies course. This issue is further exacerbated by the lack of innovative pedagogical tools that promote active learning. In response to this situation, the objective of this study was to evaluate the impact of Augmented Reality (AR), implemented through the SCRUM methodology, on four key indicators: academic performance, number of participations, number of assignments submitted, and learning time. The research employed a true experimental design with a control group and an experimental group, both composed of students from the Angelita Bohórquez Moreno Educational Institution. Normality tests and inferential statistical analysis using the Student’s t-test were applied. The results showed statistically significant differences in favor of the experimental group across all four evaluated indicators. An increase in academic achievement, student participation, and assignment submission was observed, along with a reduction in the time required for learning. It is concluded that the use of AR, integrated with SCRUM, constitutes an effective strategy for optimizing teaching-learning processes in school contexts. This technological and methodological approach offers transformative potential for Peruvian basic education.Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Transfiero exclusivamente a la revista “Computación y Sistemas”, editada por el Centro de Investigación en Computación (CIC), los Derechos de Autor del artículo antes mencionado, asimismo acepto que no serán transferidos a ninguna otra publicación, en cualquier formato, idioma, medio existente (incluyendo los electrónicos y multimedios) o por desarrollar.
Certifico que el artículo, no ha sido divulgado previamente o sometido simultáneamente a otra publicación y que no contiene materiales cuya publicación violaría los Derechos de Autor u otros derechos de propiedad de cualquier persona, empresa o institución. Certifico además que tengo autorización de la institución o empresa donde trabajo o estudio para publicar este Trabajo.
El autor, representante acepta la responsabilidad por la publicación del Trabajo en nombre de todos y cada uno de los autores.
Esta Transferencia está sujeta a las siguientes reservas:
- Los autores conservan todos los derechos de propiedad (tales como derechos de patente) de este Trabajo, con excepción de los derechos de publicación transferidos al CIC, mediante este documento.
- Los autores conservan el derecho de publicar el Trabajo total o parcialmente en cualquier libro del que ellos sean autores o editores y hacer uso personal de este trabajo en conferencias, cursos, páginas web personal, etc.