Multivariate Data Analysis of Consumer Behavior of Functional Products: A Neuroscience and Neuromarketing Approach to Improve Decision-Making
DOI:
https://doi.org/10.13053/cys-27-4-4690Palabras clave:
Brain–Computer Interface (BCI), analysis of EEG signals, neuromarketing, principal component analysis (PCA), functional products, consumer behaviorResumen
In the functional products market, identifying consumer tastes and preferences is crucial for defining marketing strategies because of its difficult-to-penetrate nature. This article presents a study using multivariate data by means of Principal Component Analysis (PCA) and Electroencephalogram (EEG) to detect consumers' neuronal response to functional products and predict their purchasing decisions. The usefulness of neuromarketing was examined to evaluate the preferences of 16 subjects aged 20 to 29 years, who evaluated a series of samples through the sense of taste. Due to PCA being associated with frontopolar 1 located in the prefrontal cortex, we used PCA to reduce the dimensionality of the data obtained from EEG, finding that the low beta and low gamma frequency bands, along with the percentages of attention and meditation of the panelists, are the main factors in decision making. In addition, we used some digital image processing tools to support the evidence that there is a difference in the brain activity of the panelists when they taste functional products that they like and dislike. This finding can improve our understanding of decision-making and can be used in the food sector to generate a commercial strategy.Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Transfiero exclusivamente a la revista “Computación y Sistemas”, editada por el Centro de Investigación en Computación (CIC), los Derechos de Autor del artículo antes mencionado, asimismo acepto que no serán transferidos a ninguna otra publicación, en cualquier formato, idioma, medio existente (incluyendo los electrónicos y multimedios) o por desarrollar.
Certifico que el artículo, no ha sido divulgado previamente o sometido simultáneamente a otra publicación y que no contiene materiales cuya publicación violaría los Derechos de Autor u otros derechos de propiedad de cualquier persona, empresa o institución. Certifico además que tengo autorización de la institución o empresa donde trabajo o estudio para publicar este Trabajo.
El autor, representante acepta la responsabilidad por la publicación del Trabajo en nombre de todos y cada uno de los autores.
Esta Transferencia está sujeta a las siguientes reservas:
- Los autores conservan todos los derechos de propiedad (tales como derechos de patente) de este Trabajo, con excepción de los derechos de publicación transferidos al CIC, mediante este documento.
- Los autores conservan el derecho de publicar el Trabajo total o parcialmente en cualquier libro del que ellos sean autores o editores y hacer uso personal de este trabajo en conferencias, cursos, páginas web personal, etc.