Educational Methodology Based on Active Learning for Mechatronics Engineering Students: Towards Educational Mechatronics
DOI:
https://doi.org/10.13053/cys-23-2-3196Palabras clave:
Educational methodology, mechatronics, roboticsResumen
The world is experiencing a new stage, the Fourth Industrial Revolution or also called Industry 4.0, which promotes the digital revolution of industries through the use of artificial intelligence and the internet of things; this revolution will generate new jobs. This work proposes the creation of Educational Mechatronics, which is an educational methodology that aims to develop the skills and abilities required by the jobs of the new industrial era by promoting the analytical thinking as a previous step forward critical thinking competence, allowing to generate solutions and innovative proposals for problems of industrial automation and automatic process control that companies from the industrial sector experience nowadays. The educational mechatronics integrates the Educational Model of the University, resources and existing academic spaces, practical activities and mechatronic prototypes focused on promoting the critical thinking of Mechatronic Engineering students through active learning. In addition, it is sought that with the inclusion of the Educational Mechatronics the levelof attraction of the students for their career will be increased by having an intensive active participation in experimental sessions and thus reduce the percentage of student desertion. The forecoming engineers need tobe trained with an innovative educational methodology since they will be in charge of strengthening and promoting the next technological revolution Industry 4.0, promoting new business and the social and economic development of the countries.Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Transfiero exclusivamente a la revista “Computación y Sistemas”, editada por el Centro de Investigación en Computación (CIC), los Derechos de Autor del artículo antes mencionado, asimismo acepto que no serán transferidos a ninguna otra publicación, en cualquier formato, idioma, medio existente (incluyendo los electrónicos y multimedios) o por desarrollar.
Certifico que el artículo, no ha sido divulgado previamente o sometido simultáneamente a otra publicación y que no contiene materiales cuya publicación violaría los Derechos de Autor u otros derechos de propiedad de cualquier persona, empresa o institución. Certifico además que tengo autorización de la institución o empresa donde trabajo o estudio para publicar este Trabajo.
El autor, representante acepta la responsabilidad por la publicación del Trabajo en nombre de todos y cada uno de los autores.
Esta Transferencia está sujeta a las siguientes reservas:
- Los autores conservan todos los derechos de propiedad (tales como derechos de patente) de este Trabajo, con excepción de los derechos de publicación transferidos al CIC, mediante este documento.
- Los autores conservan el derecho de publicar el Trabajo total o parcialmente en cualquier libro del que ellos sean autores o editores y hacer uso personal de este trabajo en conferencias, cursos, páginas web personal, etc.