ANCONE: An Interactive System for Mining and Visualization of Students’ Information in the Context of PLANEA 2015
DOI:
https://doi.org/10.13053/cys-1-1-3113Palabras clave:
ANCONE, data mining, dimensionality reduction, education, PLANEA, INEEResumen
Data mining has been widely used in different areas of knowledge, and education is no exception. Data mining uses computer models to analyze data and answer research questions to help in decision making. This article uses data from the PLANEA 2015 Mathematics in Middle school (last year of Middle school) test, which measures the academic achievement and provides a personal, family and school context, in order to find those characteristics that are related to the academic level of the tested students. In this article, an interactive visualization system was developed that allows observing interesting patterns and association rules by combining relevant attributes (variables) and the States. To reduce the analysis space, the Correlation-Based Feature Selection method was used to reduce categorical and numerical attributes. The results show a significant reduction (93%) in the number of attributes, with very little loss of information, when certain attributes are eliminated. Particularly, the 232 categorical attributes obtained from each student are reduced to only 18 attributes, which are correlated with the results of students in the PLANEA test. In addition, empirically it was discovered that choosing the mode from the labels of plausible values as the target class increases the accuracy in classifiers used to show the goodness of the reduction obtained. Some of the relevant attributes are the "AcademicAspiration", "FamilyResources", "MotherStudies" and "FatherStudies". From the 30 States with information, only 8 are in the Basic level, the other States are in the Below Basic level.Descargas
Archivos adicionales
Publicado
Número
Sección
Licencia
Transfiero exclusivamente a la revista “Computación y Sistemas”, editada por el Centro de Investigación en Computación (CIC), los Derechos de Autor del artículo antes mencionado, asimismo acepto que no serán transferidos a ninguna otra publicación, en cualquier formato, idioma, medio existente (incluyendo los electrónicos y multimedios) o por desarrollar.
Certifico que el artículo, no ha sido divulgado previamente o sometido simultáneamente a otra publicación y que no contiene materiales cuya publicación violaría los Derechos de Autor u otros derechos de propiedad de cualquier persona, empresa o institución. Certifico además que tengo autorización de la institución o empresa donde trabajo o estudio para publicar este Trabajo.
El autor, representante acepta la responsabilidad por la publicación del Trabajo en nombre de todos y cada uno de los autores.
Esta Transferencia está sujeta a las siguientes reservas:
- Los autores conservan todos los derechos de propiedad (tales como derechos de patente) de este Trabajo, con excepción de los derechos de publicación transferidos al CIC, mediante este documento.
- Los autores conservan el derecho de publicar el Trabajo total o parcialmente en cualquier libro del que ellos sean autores o editores y hacer uso personal de este trabajo en conferencias, cursos, páginas web personal, etc.